Omega vetzuren

Omega vetzuren

Omega-3 en Omega-6

Vast en zeker hebt u hierover de laatste jaren één en ander gehoord. Maar waar gaat het eigenlijk over. Vetten zijn nodig voor tal van lichaamsfuncties. Mensen en dieren zijn in staat zelf vetten te maken uit voedingsstoffen. Maar er zijn heel veel verschillende soorten vetten. Een aantal van die vetten zijn niet door het lichaam zelf te produceren en moeten dus via de voeding ingenomen worden: de essentiële vetzuren. Zij spelen een zeer belangrijke rol in het hormoonsysteem, in het afweersysteem, in het zenuwstelsel en in het bloedvatensysteem.


Naast deze omega-3 en -6 vetzuren bestaan er nog veel meer vetzuren (omega-4, -5, -7, -8, -9 etc.) maar deze kunnen door het lichaam zelf aangemaakt worden en zijn dus niet essentieel.


Niet alleen het voldoende binnen krijgen van de essentiële vetzuren is belangrijk. Veel belangrijker blijkt de verhouding waarin we ze nodig hebben. De meeste mensen zullen zich vooral het linolzuur herinneren waarvan men in de jaren ‘60/’70 vertelde dat het zeer goed was voor hart en bloedvaten en passend in een cholesterolverlagend dieet. Tevens werd er gezegd dat dierlijke vetten slecht zijn en plantaardige oliën goed. Het laatste was slechts gedeeltelijke waarheid. Linolzuur is een omega-6 vetzuur. Door het verhoogde gebruik van plantaardige oliën is de inname van omega-6’s dus enorm geweest maar bleef de inname van omega-3 ver achter.


Nu blijkt dat juist de verhouding tussen de ingenomen vetzuren zeer belangrijk te zijn. Het innemen van slechts veel omega-6 vetzuren heeft juist hart- en vaatziektes in de hand gewerkt. Ook nu krijgen u en uw hond bij een normale voeding voldoende omega-6 binnen en slechts een beperkte hoeveelheid omega-3. De verhouding ligt bij een gemiddeld persoon ongeveer op 40:1 (omega-6:omega-3) terwijl uit onderzoek blijkt dat deze eigenlijk 4:1 zou moeten zijn. De beste manier om de verhouding kloppend te maken is om slechts de hoeveelheid omega-3 in de voeding te verhogen.


Vis is de belangrijkste bron van omega-3: EPA en DHA. Niet alle vissoorten bevatten echter veel omega-3. Hoe vetter de vis, hoe rijker hij is aan deze vetzuren. Ook schelpdieren zijn een goede bron! In de plantenwereld zijn omega-3 vetzuren vooral aanwezig in enkele plantaardige oliën – lijnzaadolie, hennepolie, koolzaadolie, notenolie, sojaolie en tarwekiemolie -, en wel in de vorm van alfalinoleenzuur (ALA).


Om voldoende omega-3 vetzuren binnen te krijgen moeten we 2 – 3 keer per week (vette) vis eten. Hieraan kleven echter een paar nadelen. Vis is duur. Verder is een portie vette vis natuurlijk rijk aan calorieën. Een ander nadeel is dat vis vervuild kan zijn met kwik, PCB’s en pesticiden. Een goed alternatief is het innemen van een voedingssupplement, bijvoorbeeld Mega Omega of Simply Omega (beide voor mensen).


Ook bij de hond zijn de vetzuren belangrijk. Bij zelfgemaakte of commerciële voeding is er bij veel merken een teveel aan omega-6 en is er te weinig omega-3 aanwezig.


Producten als Renske MOP en Renske Golddust™ zijn geschikt voor honden en bestaan voor het merendeel uit goede oliën en vetten. En heel belangrijk: in de goede verhouding!